Traces AIR Antwerpen

Cristina Lucas

apr 2019 tot mei 2019
1973 ° Spanje, woont en werkt in Madrid

In het kader van het Europese project Excavating Contemporary Archaelogy werd Cristina Lucas uitgenodigd voor een residentie in AIR Antwerpen. Tijdens deze werkperiode werkt zij samen met Lycée Français International aan de hand van een reeks workshops die zullen verwerkt worden in een educatieve publicatie. Samen met de leerlingen werkt Cristina Lucas aan een gemuteerde vlag, bestaande uit de geabstraheerde elementen van alle vlaggen die de origine van de scholieren representeren. Een eerste visuele interpretatie zal te zien zijn in de Null Island tentoonstelling, die op 16 mei 2019 opent.

Cristina Lucas (°1973, Jael, Spanje, woont en werkt in Madrid) werkt met performance, happenings, video, fotografie, installatie, tekeningen en schilderijen om de irrationaliteit van de menselijke handeling in het daglicht te zetten en traditioneel tegenstrijdige concepten zoals realiteit en fictie te contrasteren. Haar werk analyseert de grote politieke en economische structuren van onze tijd in een poging om de tegenstelling tussen het officiële verhaal, het ware verhaal en het collectieve geheugen, te ontsluieren. Cristina Lucas daagt historische, sociale, politieke en culturele clichés uit en neemt een kritische houding aan tegenover discussies omtrent de positie van de vrouw, de Westerse dominantie, en de ambitie van de mensheid om natuur te controleren.

Cristina Lucas werd uitgenodigd voor de volgende solotentoonstellingen (een selectie): Color Full Forms, Tegenboschvanvreden, Amsterdam, 2018; Manchas en el silencing, Sala Alcala 31, Madrid, 2017; Cristina Lucas, MUDAM, Luxemburg, 2016; Illuminaciones Profanas, MAC, Puerto Rico, 2016; Focal Distance, Kunstverein Braunschweig, 2014; Light Years, Museo Amparo, Puebla, Mexico, 2011. Haar werk was te zien in de volgende groepstentoonstellingen (een selectie): Proregress, 12e Shanghai Biënnale, Powet Station of Art, Shanghai, 2018; Manifesta 12, Palermo, 2018; Nada Tempas, dice ella. Cuando el arte revela verdades misticas, Museo Nacional de Escultura, Valladolid, 2016; It's money Jim, but not as we know it, Mario Mauroner Contemporary Art, Wenen, 2015; Another Part of the world, Centre de Arte 2 de Mayo, Madrid, 2015; Do Disturb, Palais de Tokyo, Parijs, 2015.