Traces AIR Antwerpen

Matěj Pavlík

jan 2019 tot jun 2019
1991 Woont en werkt in Hradek Králové, Tsjechië

Matěj Pavlík werd uitgenodigd voor een residentie van zes maanden, waarvan drie in AIR Antwerpen en drie in de MeetFactory in Praag, in het kader van de jaarlijkse uitwisseling tussen beide organisaties.

Matěj Pavlík werkt voornamelijk met fotografie en video. De laatste tijd gebruikt hij steeds meer de korte experimentele documentaire. Daarin verstaat hij het documentaire aspect als een zoektocht naar poëtische symbolen in de realiteit en ze interpreteert. Dit kan leiden tot een symbolische vorm van geweld. In zijn recente film ‘Maskin Captivity’ onderzoekt Matěj Pavlík het fenomeen apofenie: het in willekeurige gegevens patronen opmerken en daarin betekenissen lezen die er niet zijn. Apofenie is een symptoom van schizofrenie en paranoia. In deze film echter ziet Matěj Pavlík apofenie als een bekwaamheid om de dingen die zich buiten onszelf bevinden, te ordenen. Samen met kunstenaar Lucie Rosenfeldova cureert Matěj Pavlík een reeks tentoonstellingen voor galerie Etc. in Praag onder de titel: ‘The Right to an Image and Visibility of Protest Movements.’ Daarnaast is hij één van de initiatiefnemers van het onderzoeksproject over psychotronie en parapscyhologie in Tsjechië.

Hij werd uitgenodigd voor de volgende solotentoonstellingen (een selectie): Follow to Construct, 209 Gallery, Praag, 2016; Magic Becayse I Speak, A.M. 180 Gallery, Praag, 2015. Zijn werk was te zien in de volgende groepstentoonstellingen: Conditions of Impossibility VII/VII: The Psychopathology of the Planet, Kurzor Gallery, Praag, 2018; Telepathology and parapsychogeography, online artwork, 2018; To Live With Gosts, Jeleni Gallery, Praag, 2017; Hand-Antennas: Protocols from extrasensory aesthetics, Josef Sudek Studio, Praag, 2017; A Different End of the World is Possible, fotografestival, Praag, 2016; Agent, Fotograf Gallery, Praag, 2016.