Traces AIR Antwerpen

Naufus Ramirez-Figueora

okt 2018 tot dec 2018
1978 woont en werkt in Guatemala City

De residentie van Naufus Ramírez-Figueroa is een samenwerking tussen AIR Antwerpen en Museum M, Leuven. Tijdens Playground Festival 2019 presenteert Naufus Ramírez-Figueroa een nieuwe performance die hij tijdens de residentie creëert.

Naufus Ramírez-Figueroa creëert droomachtige scenes die hij construeert met referenties naar literatuur, folklore, magie en kinderherinneringen. Zijn performances gebruiken sculpturen om alledaagse beelden en objecten te veranderen naar symbolische tableaus die gekoppeld zijn aan fantasie en allegorie. Zijn werk is frivool van beeldtaal maar verwijst tegelijk naar tragische en traumatische evenementen uit het sociale en politieke klimaat van Guatemala. Door middel van performance, geluid, tekeningen en sculpturen creëert hij levendige en sculpturale beelden die thema’s zoals verlies, verplaatsing en cultureel verzet. De Burgeroorlog in Guatemala (1960-96) is een terugkerend onderwerp in zijn werk.

Naufus Ramírez-Figueroa werd uitgenodigd voor de volgende solotentoonstelling (een selectie) :
The house at Kaniwal, New Museum, New York, 2018; Shit Baby and the Crumpled Giraffe, Kunsthalle Lissabon, Lissabon, 2017; The Green Ray, daadgalerie, Berlijn, 2017 ; Linnaeus in Tenebris, CAPC Musée d’art contemporain, Bordeaux, 2017 ; Two Flamings Copulating on a Tin Roof, Haus Esters, Krefeld Kunstmuseum, Krefeld. Daarnaast was zijn werk te zien in (een selectie) de Biënnale van Venetië 2017 ; Incerteza Viva, 32 Bienal de Sao Paulo, 2016 ; God’s Reptilian Finger, Gasworks, Londen, 2015 ; Rendez-Vous, 13th Biennale de Lyon, 2015 ; Burning Down the House, 10th Gwangju Biennale, Gwangju, 2014 ; A Chronicle of Interventions, Tate Modern, Londen, 2014 ; Illy Present Future, Castello di Rivoli, Turijn, 2013 ; Beber y Leer El Arcoiris, Casa America, Madrid, 2012 ; Home Works IV, Ashkal Alwan, Beiroet, 2008 ; 53rd Internationale Kurzfilmtage, Oberhausen, 2007.